Wednesday 2 November 2022

Drax Superior elmoped med mittmotor!

Verkar sålt som Drax Smooth för några år sen. https://www.youtube.com/watch?v=tbyMsAJTYSY


 Drax Superior 

Moped med mittmotor! Alltså sitter det ingen motor i baknavet. Bättre komfort på grund av mindre vikt som ska fjädras i bakhjulet. Drivningen består av en rem som inte är så högljudd som om den vore kedja. Saknar dock regenerering (t.ex. vid inbromsning) verkar det som. 3kW nominell motor gör den pigg och 62Volts batteri, ca 30Ah, något batteri har 28Ah, vet ej vilket år,,, är betydligt bättre än vissa moppar som bara har 48Volts batteri. Sunra har dock 72V på vissa av sina moppar.

Olika fälgar och med eller utan enkelsving därbak?

Finns ett fälgval som är det som är snyggast! Varför skiljer sig fälgarna och vilken modell är det som har de snygga fälgarna och enkelsving?! Det kan jag i skrivandets stund inte svara på.. Vet du?

Här en bild med enkelsving och snygga fälgar (från video producerat av köpenscooter):

Vikt utan batteri är 78 kilo. Tror batteriet väger 12 kg. Så ganska behändig moppe. Dessutom ryms en integralhjälm under sadeln.

Den har dock irriterande ljud när man blinkar (för att svänga), för högljutt enligt min smak. Övrigt menar testare på att den är rapp och har snabb acceleration, vilket gör den kul att köra. Komforten ska också vara väldigt bra för att vara 12" hjul.

Snygg Drax Superior med enkelsving och skivbroms på vänster sida
Snygg Drax Superior med enkelsving och ventilerad skivbroms på vänster sida (både fram och bak)

Här en Drax superior med enkelsving bak och snygga fälgar.. Klart snygg!

==========  ===========

Utomlands verkar den heta Ecooter E2 eller E2L.


"Twisting its throttle and hearing nothing is quite disconcerting at first but the motor spools up quickly enough to reach cruising speeds of 50 to 60 km/h. Throttle response from a standstill is soft. There’s none of the sudden acceleration you experience with a regular scooter when you aggressively twist the throttle. Even if you wack it open, power builds gradually until you reach 72 km/h on a level road, just 3 km/h shy of its claimed 75 km/h top speed but I guess my weight, which is 160 lbs (I know this pandemic is making me fat), is slowing it down a bit. It also slows down a little bit going uphill but nevertheless I was still able to keep up with slower moving traffic. I managed to reach 80 km/h going downhill, though, surprising a few motorcycle riders along the way." - https://www.c-magazine.com/motorcycles/electric-scooter-review-ecooter-e2l/

Ecooter E2L specifications:

Power: 2500 watts DC motor

Torque: 32/105 NM (23.60/ 77.43 lb-ft)

Battery: 64V30Ah            

Charging time: 2.5 hours

Top speed: 75 km/h (Sport Mode) / 45 km/h (Smart Mode) 

Max range at full charge: 80 kilometers (Option for 2nd battery)

=============== Drax Superior Max ===== or ===== Ecooter E2 Max =====

Kom tillverkaren på att enkelsvingen inte höll och satte dubbelsving sen??

Nedan de mindre fina fälgarna / hjulen med dubbla dämpare bak.. Inte lika snyggt alls. Finns det en Max version och tidigare bara en Drax Superior? Om du vet kommentera gärna.

Här sitter skivbromsen på höger sida av mopeden, plus dubbla svingarmar bak, och dubbla bakdämpare. Och tyvärr fulare fälgar än de silvriga ovan. Bild från MC-butiken säljes annons.

Nedan ser ut att vara liknande..

En annan fördel med Drax Superior är att, i och med att bakhjulet inte är själva motorn, att man kan ha en extra fälg så att man enkelt kan skifta mellan sommar- och vinterdäck. Lite jobbigt att behöva plocka loss motorn för att byta däck två gånger om året, annars.


Den påminner en del om Gogoro 2.
Fast här ser ut att vara kedja istället för rem. På bilden nedan, men tittar man på deras hemsida skriver dom: "ULTRA-SMOOTH RIDE. Equipped with carbon belt for silent comfort. Don’t worry about maintenance and enjoy your ride."
För mer info kolla in deras hemsida.
Gogoro 2 Series.


Coolt med sidofäste för skateboard!

Även Horwin Ek3 har någorlunda liknande drag men med kedja.

==============  =============
Nej, jag har inte fått någon kompensation för att skriva det här.


No comments:

Post a Comment