Saturday 5 November 2022

Låst elsystem på elmoppar? Alternativ: Vento Flash och Viarello Enzero som har blybatteri

 Ett "låst" elsystem?

Givetvis går det att bygga om det mesta som är "låst", så låst kanske är fel ord, men det är enkelt och lättförståeligt.

Låst elsystem enligt Batteridoktorn: 

"Vässla, Niu, i stort sett alla mopeder vi känner till är låsta så att dom kräver ett batteri från orginaltillverkaren för att fungera. Dom går inte att reparera eller renovera om inte importören tillåter det." - Batteridoktorn, https://www.youtube.com/watch?v=hT9yOc-DUkI

"Just Vässlas batteri går t.ex.att byta celler i, men man måste använda deras BMS som kommunicerar med moppen via RS-485." - J. Edvardsson

--> Du måste ha ett batteri som stöds av moppen. Inget som vanliga batterier har.

"BMS som sköter kommunikationen på en Super Soco TC. Byter du cellerna men behåller bms och dess kommunikation, kommer det lira som original." - V. Norberg

Och tills det finns billiga färdiga sådana batterier eller det bildas någon standard så tar jag upp ett par alternativ här. Att byta battericeller kan kanske en hemmapulare som tid och ork göra. Men lär bli ganska dyrt att lämna för byte.

En moped som använder sig av standard blybatterier (12volt med plus och minus) har dom svårt att krångla till. 

Viarelli Enzero

En kinamopped som liknar motsvarande Vento som har bensinare som motor. Här med elmotor:

Den här påstås ha en Bosch motor. Jag tycker dock att tidigare Boschmotor jag sett brukar vara märkta med Bosch rätt tydligt. Ser inte det på bilderna på Enzero. Skärmdumpar från Viarellis hemsida.

Den ser ut att vara väldigt lik Vento.


Vento Flash klass 1 är en sådan EU moped. Den går i 45km/h. Pris 12000 kr.

Blybatterierna gör den lite billigare än om det varit Li-ion eller LiFePo4 batterier (som normalt håller längre). Screenshot från Superbilligt.

Försäljare påstår: "Du kommer upp till 60km på en laddning." Då får du nog köra väldigt sparsamt med gasen..


Mopeden är eldriven med en 60V 2000W navmotor påstås. Men det är nog snarare maxeffekten, inte vad motorn är på nominellt. 60V x 35A = ~2100W är vad controller är max ratad till.


Batteri är som tidigare nämnts: blybatterier

Mopeden har 5st. 12Vx20A batterier.

5x1099 kr = 5495 kr.

Hjul & bromsar: Svarta 10" aluminium fälgar. Mopeden har hydraulisk skivbroms fram och trumbroms bak. (3,50-10" fram 3,50-10" bak)

Vento Flash har teleskop framgaffel samt stötdämpning bak (dubbla till skillnad mot 4-taktarvarianten som bara har 1 stötdämpare bak).

Vikt: 62 kg (vilket låter lite men men).

Övrigt: Den är godkänd för passagerare. Nedan en bild på Controller för elmotor och belysning.

Mått HxBxL 109x66,5x171cm

Total maxlast: 150kg

ZNEN Controller for PMSM, för 60V DC.	 Maxström: 35A	. Från China Dongfeng Vehicle Group?
ZNEN Controller for PMSM, för 60V DC.
Maxström: 35A
 Från China Dongfeng Vehicle Group?

Första versionerna verkar vara rostbenägena, eller så är denna körd extrem mycket i salt.

Tidig version, syns på motorn. Uttagen 2018.

Här en nyare från 2022, ser skillnad på motor.



================  =========

Några synpunkter på räckvidd:

"Min Viarelli Vincero från 2018 klarar fortfarande styvt 5 mil på en laddning om det behövs. Går ju visserligen inte fullt ut i 45 då utan 38 när den kommer under 40% så den självbegränsar sig för att nå räckvidden. Har gått 1500 mil." - P. Cssn


"Jag har en Viarelli Enzero 2018 som jag köpte beg i februari i år. Den kommer jag ca 2,5-3,0 mil med med vettig prestanda. Orken sjunker rätt så mycket efter det." - M. Schütz

Som sagt.. Superbilligt skriver om sin Vento som verkar snarlik Enzero och har 5st. 12V blybatterier (60V och 20Ah totalt): "Du kommer upp till 60km på en laddning."

"Men när jag provade så gick den ca 1,5 mil. Trodde batterierna var kass så jag köpte 5 st nya, lite större, 26,4 Ah istället för originalet som är 20Ah. Kom bara ca 2 mil!! Så det är rent ljug från tillverkaren. 

Men jag monterade i även orginalbatterierna, så nu kommer jag ca 3,5-4 mil innan den dör. 

När jag kör är det full gas, 45 km/h med 95kilos chaufför." - J. Göransson

==============  ============

Viarelli Venice Electric tror jag också har blybatterier. Här en bild på batterimätaren:

Viarelli Venice Electric Speed / Hastighetsmätare
Viarelli Venice Electric Speed / Hastighetsmätare

Nix, jag har inte fått någonting för att skriva detta..

No comments:

Post a Comment