Friday, 24 February 2023

Super Soco Cux vs Niu alternatives

 Swedish / English mix

1100 mil på Super Soco Cux än så länge:

Kommentar till videon https://www.youtube.com/watch?v=4wGgb9cqo2k

--------------  -----------

City slicker ser cool ut och är snabb upp till toppfart. Dock ingen scooter. Är nog kul att köra. Centermotor och rem. Säljs som CSC City Slicker, ska tydligen vara Zongshen som tillverkar.

Kostar runt 37 - 38 tusen kronor.


--------------------  

Drax Superior, är den för tung? Den har 3kW motor och mittmotor. Bra fjädring och bra acceleration enligt tester. Verkar klart intressant, men har inte hittat så mycket om den.

En annan fördel med Drax Superior är att, i och med att bakhjulet inte är själva motorn, kan man ha en extra fälg så att man enkelt kan skifta mellan sommar- och vinterdäck. Lite jobbigt att behöva plocka loss motorn för att byta däck två gånger om året, annars.

PGA mittmotorn har den inte regeneration, dvs tar tillvara bromsning med motor osv. Så sliter lite mer på bromsar.

M3:

Komfortabel, även vid lägre sträckor

Stark motor, snabb acceleration

Förvaringsutrymmet

Genomtänkta stöldskyddsfunktioner


"Drivkällan består av en mittmotor på 3 kW och den är en riktig pärla. Den svarar fint och kraften kommer omedelbart när vi gasar iväg. Accelerationen är i sammanhanget brutal och vi kommer snabbt upp i maxhastighet, i detta fall 47 km/h, en fart motorn mäktar hålla även i stigningar längs med vägen."

Broms bak:/fram: Skivbroms

Fordonsvikt: 78 kilo

Batterivikt: 12 kilo

================  ==========

2018 M 1200W --> Later became M+ 2 seater version   --> NQI + sport

N1S 1500W   --> NQI Sport

NGT 3kW -->MQiGTS Pro (biggest bike NIU makes, 10 cm longer wheelbase) (113kg)



================  ==========

Yadea G5 can fit a helmet and has its battery under the floor. Price is 30k SEK here in Sweden. Yadea also has a G5s with 4.1kw motor capable of doing 50mph. It has two batteries and the helmet storage place is gone on the S-model.


"Min CUx toppar ca 66 km/h enligt hastighetsmätaren, (glädjemätare, stämmer inte så bra om man jämför med en gps, ca 54 km/h).

Har du de nya runda stiften i kontakten till batteriet? Dessa verkar hålla bättre än den gamla varianten med rektangulära stift. De rektangulära blev lätt överhettade och smälte plasten i kontakten/batteriet." - anonym



Super Soco Cux, like the design. Pretty strong motor. Weight just about manageable (81 kg). Derestricted it goes about 60 km/h topspeed. 

It has a telescopic fork and at the rear it is equipped with Dual shocks.

Super Soco Cux is easier to derestrict than Niu. (Used to be, on newer ECU it is not!)




Super SOCO CU-X Engine

Max. Power:2788W

Motor Type: Electric Motor

Manufacturer:BOSCH

Power Management: FOC Vector Controller 3.0

Max. Torque:115N·m

Max. Climbing Angle:15°

Measurements

Wheel Base:1320mm

L*W*H:1782x318x1087mm

Seat Height:720mm

Ground Clearance: 140mm

Front Wheel: 90/90-12inches

Rear Wheel:90/90-12inches

Seats:2

Max.Loading Weight: 150kg

Batteries

Max.Range:75-80km Per Battery

Battery Type:Lithium

Battery Capacity:60V/30Ah

Charging Time: 7Hours

Charger: 90V-240VAC





Frame of the Super Soco CUx
Frame of the Super Soco CUx


Features

Lights: LED(front, rear, flashing)

Display: LCD

Remote key:2 pieces



For range it's probably the MQi+ but for power it's the CUx - Green-Mopeds




NIU




Super Soco Cux verkar trevlig. Används som electriskt hyrmoppe (Go sharing) i nederländerna. Det säljs många i Sverige vilket bådar för att det kan finnas reservdelar.

Cux har en Bosch 1300 W nominellt motor, med max 2788 watt maximum power

Weight about 80 kg (including battery). The CUx has a narrow shape and a weight of 68 kg without battery. Some say it weight 81 kg with battery.

The Horwin EK1 is 92 kg without the battery. 

Testvinnare 2020 i tidningen Elbilen! "Bästa köregenskaperna..." "Accelererar bäst..." "SNYGGAST!"

Battery Capacity:60V/30Ah

Batterivikt: ~11 kg

60Vx30Ah= 1800Wh

Räckvidd ca 60km.

1800wh/60km = 30Wh per kilometer.



Ett nytt batteri till CUx kostar 9800 kr.


Laddaren är på 71.4V och 4 ampere.

Accelerationen är något snabbare för CUx än Super Soco TS. Framgår av denna video: https://www.youtube.com/watch?v=Uz-Oahd7Sss

Monday, 20 February 2023

New heatsink plate or body Radiotor for the Tongsheng TSDZ2!

Finally somem good opition for cooling our TSDZ2! Looks nice! 


New heatsink plate or body Radiotor for the Tongsheng TSDZ2!

https://e-bikestuff.com/en/30-tsdz2-motor-sets-and-spare-parts?page=4


TSDZ2: Body radiator for better cooling, also thermal conducting tape which looks good.
Body radiator for better cooling, also thermal conducting tape which looks good.

You can see it getting mounted in this video:

https://www.youtube.com/watch?v=REUE1wJEpsY

Wednesday, 14 December 2022

Lacka Sachs moped motor

 Lacka istället för att polera

Scooterterapi är något jag själv sysslar med. Jag plockar just nu ner en plastmoppe från 2000 tal och går igenom och putsar upp och renoverar. Det är en sort sysselsättning som är ganska underhållande och någon form av terapi, det håller igång en liksom. Innehåller problemlösning, research och ganska enkelt mekande och letande efter passande delar. Allting tar tid också.

Det här är en av plastmopparna (mycket plastkåpor) jag gått igenom och fått igång, en Kymco Super Fever ZX.
Som vinterprojekt har jag köpt ytterligare en ZX, ett vrak skulle det visa sig. Dess motor kommer troligen helrenoveras.

Istället för att köpa bilar och pula med så kan man köpa en moped. Fördelen med mopeden är att dom tar mindre plats och är generellt mindre rostjobb på. Du ha ha typ 4 stycken mopeder istället för en bil. Så dom är lättare att samla på. Det gillar vi som är Hoarders. Dom är behändiga på ett helt annat sätt än bilar. Själv har mitt intresse gått från bilar till mindre objekt. Först cyklar (som är ännu lättare) och nu har jag fått upp intresset för mopeder igen. Dom passar mitt lynne perfekt. Lagom utmaning och renovera motor och hitta fel på.

Idag tar vi en titt på förstklassigt arbete.

M. Lindström har renoverar bland annat mopeder. Bland annat lackar han motorer.  Här en Sachs motor som ser bättre ut än ny.Vi tackar för fotona.

Ursnygg Sachs! Sprayfärg för motor och sen matt 2K klarlack. Verkligen läcker.
Ursnygg Sachs! Sprayfärg för motor och sen matt 2K klarlack. Verkligen läcker.
Först Dremel, våtslip o tålamod.. för rengöring.
Denna motor tror jag landade i denna Crescent Compact som M. Lindström renoverat totalt. Årgång 1971.

Crescent Compact från 1971. Nylackat och totalt genomgången.
Photos from M. Lindström
==========  ========

Denna silverfärg har Lindström använt. Går bland annat att köpa på Ettans mopeder.


Det kan vara denna 2K klarlack som använts, från colormatic (matt).



 Visst blir man inspirerad av riktigt fint arbete! Nu ska jag själv jaga rätt på en vevaxel och några ramlager (kanske SKF om jag hittar till rimligt pris) och axelpackningar har jag beställt från Kina. :-)

Saturday, 26 November 2022

For better looks: Polish side cover to chrome finish

100 hand cramps later

12 inch Cotton Cloth Polishing Buff Wheel make this job a piece of cake but when u do it all by hand you appreciate way more.

Scooter: Honda Elite

Photo:D. Monroy


How To Polish a Motorcycle Engine Cover:
Start by cleaning it! Of course.

Down below..Look at this! Photo provided by K. Wilkinson

"Removed any mounts i wasnt gonna use sanded it down smooth and hit it with my buffer." - K. Wilkinson

Honda AF18 motor.

If you have surface marks starts with 220 sandpaper and then go to 400. It start looking better, but as last step you go to 800 and 1500 to smooth out some of the scratches..

Then use diffrent types of compounds for the polish. 

I've also heard some use Autosol to get the shine. Good look. There are lots of videos showing how to do it on Youtube!

A Honda Elite motor I believe, what a finish!

===========  

Puch Dakato 3000
J. Perssons Puch Dakato 3000

Puch Dakato 3000
Photo: J. Persson



Zündapp polish / wax with Schmidts Polérmedel AB 
Photo L. Olsson

Schmidts polish / wax / rub clean
Schmidts polish / wax / rub clean

Drill baby drill.. :-) Look nice!
Zündapp polish time / wax with Schmidts
L. Olssons Zündapp polish time / wax with Schmidts


Monday, 14 November 2022

I bought a new scooter, and then she asks

 "I bought a new scooter, and then she asks":


"- Are you gonna sell the old one?"

Ahahahahaahha

------------------  ----------------

Just tell it to me straigt doc...

IS my SCOOTER OK?!



==============  ==========

Or this one:


Remember how we were saving for a house?

Well.... SURPRISE!!!


Friday, 11 November 2022

Moped Puncture on inner tube - Byta däck tips (Swedish and English) / Change tires tricks

Trouble fixing puncture, inner tube get squeezed?

This is a Piaggio Ciao inner tube where the owner had problems getting the inner tube back without squeezing it and getting a new puncture. Here are some great tips from knowledgeable people.

Thanks everyone for the tips.

Inner tube with lots of punctures! Ciao tube.
Ouch! Does not look like fun, right. Inner tube with lots of punctures! Moped Piaggio Ciao tube.

"If you have hard tires, you can't avoid using tire irons, with the risk of a broken tube and damaged rim as a result.

You can try the trick with cable ties, i.e. threading 6-8 cable ties around the tire with a hose inside. After that, start heeling with a tire iron. My experience is that the risk of a broken (inner tube) hose is reduced when the hose is fixed inside the tyre. In addition, the tire irons can be used against the cable ties so that they do not touch the hose. No guarantee, but a tip." - M. Bredford

 

"For soft tires and some lubricant, it's almost just hand cranking. Personally, I drive exclusively with Heidenau and their tires are rock hard as a result of reinforcement in the sides. Then hand strength is not enough, but you need tire irons and a little extra patience." - M. Bredford 

Thank for the pictures! Photos from J. Lundin

Using cable ties with the inner tube in place makes it easier. Also using some soup helps. Then after getting the tire on the rim you can simply remove the ties. Piaggio Ciao wheel.
Using cable ties with the inner tube in place makes it easier. Also using some soap helps. Then after getting the tire on the rim you can simply remove the ties. Piaggio Ciao wheel.


Oven on reasonable temperature can help. Do not over do it!

"With small rough tires on minicrosses, it has helped to heat the tire a bit in the oven to get the last millimeter." - C. Boman


"Yes (//a soap brand//) or soap on the edge of the rim helps, as well as pressing the tire down to the bottom of the rim before you take the last sluggish bit." - P. Bygdeson


"Put the tire in with the tube. Bundle together with approx. 10 cable ties all around. Poke the valve. Roll on the bundled tire with a tire iron. Soap is not needed. But the iron must go past the entire tire (which should be obvious when it is bundled together." - F. Ekholm


-----------------------  -----------------

Another alternative:

"Ever needed to change a tubeless tire on a scooter, and wondered if using ratchet straps would be better than zip ties? WONDER NO MORE!!!

I thought it would be a good idea to try it, the ratchet straps are way stronger, way gentler on the rubber since the force is distributed and make the job way faster and easier, by way far lol.

I'm not sure If it's because I used that approach or not but these suckers beaded right up as soon as I put air to them without using straps around it." - R. Ryniak


Photo: R. Ryniak

============== Swedish / Svenska ==============

"Har du hårda däck kommer du inte ifrån användande av däckjärn, med risk för trasig slang och skadad fälg som följd.

Du kan testa tricket med buntband, alltså att trä 6-8 buntband runt däck med slang inuti. Därefter börja kränga med däckjärn. Min erfarenhet är att risken för trasig slang minskar då slangen är fixerad inuti däcket. Därtill kan man använda däckjärnen mot buntbanden så att de inte nuddar slangen. Ingen garanti, men ett tips." - M. Bredford

"För mjuka däck och någon lubrikant är det nästan bara att kränga med handkraft.

Själv kör jag uteslutande med Heidenau och deras däck är stenhårda till följd av förstärkning i sidorna. Då räcker inte handkraft, utan man behöver däckjärn och lite extra tålamod." - M. Bredford


"Med små grova däck på minicrossar så har det hjälpt att värma däcket lite i ugnen för att få den sista millimetern." - C. Boman


"Yes eller såpa på fälgkanten underlättar, samt att trycka ner däcket i botten på fälgen innan du tar den sista tröga biten." - P. Bygdeson


"In med slangen däcket. Bunta ihop med ca 10 buntband runt om. Peta in ventilen. Kräng på det buntade däcket med däckjärn. Såpa behövs inte. Men järnet ska förbi hela däcket (vilket torde vara självklart när det är ihopbuntat." - F. Ekholm

Thursday, 10 November 2022

Moppar som inte väger så mycket, mest fyrtakt.

Tänkte försöka samla några lättare 4-taktare här.

Kommentera gärna och tipsa om modeller som inte väger så mycket mer än 80 kg. Ofta har dom då bara 10 tumshjul och helst ska de vara i aluminium för att vara lite lättare. Stålramarna brukar vara tunga som dom är, ingen som har specialstål som finare stålcyklar har. Här är det tyvärr tunga stålrör som gäller som ramar.

 

Vento Runner EFI väger 79 kg enligt specifikation, billig nu då Superbilligt har rea, 10 000 kr. Bra pris.







Baotian Classic väger ca 85 kg, och har lite större bensintank, 6,5liter.


Moped Viarelli GT1 (framlyse i styret) - Klass 2, även Enzo väger runt 80 kg.

10" hjul

139QMB GY6 motor

GT1 är en scooter med en något mindre kompaktare storlek. Trots de kompaktare måtten sitter helt ok och även passageraren sitter bra med stöd för båda fötterna och ett par rejäla handtag att hålla fast i.


GT1 har en mycket låg vikt om 80 kg vilket gör den väldigt lätthanterlig i både låga och höga hastigheter. Med en lägre vikt än många andra motsvarande scooters på marknaden får du en scooter med låg tyngdpunkt och något högre prestanda. En låg vikt betyder ofta att något tagits bort, men GT1 har en stark och vridstyv ram tillverkad i kvalitetsstål, vilket påstås ger en överlägsen stabilitet i högre farter och under hårdare belastning trots sin ringa vikt.

Avgassystem

GT1 levereras med ett nydesignat högeffekts avgassystem i Cortenstål (som rostar långsammare än vanligt stål) som genererar maximal effekt utan att avge för mycket ljud till omgivningen.


Finns liknande i USA som heter Wolf. Den verkar ha pakethållare och ett annat avgasrör, och så klart finns den i flera färger:

WOLF RX-50 säljs av: https://wolfbrandscooters.com/



Saturday, 5 November 2022

Låst elsystem på elmoppar? Alternativ: Vento Flash och Viarello Enzero som har blybatteri

 Ett "låst" elsystem?

Givetvis går det att bygga om det mesta som är "låst", så låst kanske är fel ord, men det är enkelt och lättförståeligt.

Låst elsystem enligt Batteridoktorn: 

"Vässla, Niu, i stort sett alla mopeder vi känner till är låsta så att dom kräver ett batteri från orginaltillverkaren för att fungera. Dom går inte att reparera eller renovera om inte importören tillåter det." - Batteridoktorn, https://www.youtube.com/watch?v=hT9yOc-DUkI

"Just Vässlas batteri går t.ex.att byta celler i, men man måste använda deras BMS som kommunicerar med moppen via RS-485." - J. Edvardsson

--> Du måste ha ett batteri som stöds av moppen. Inget som vanliga batterier har.

"BMS som sköter kommunikationen på en Super Soco TC. Byter du cellerna men behåller bms och dess kommunikation, kommer det lira som original." - V. Norberg

Och tills det finns billiga färdiga sådana batterier eller det bildas någon standard så tar jag upp ett par alternativ här. Att byta battericeller kan kanske en hemmapulare som tid och ork göra. Men lär bli ganska dyrt att lämna för byte.

En moped som använder sig av standard blybatterier (12volt med plus och minus) har dom svårt att krångla till. 

Viarelli Enzero

En kinamopped som liknar motsvarande Vento som har bensinare som motor. Här med elmotor:

Den här påstås ha en Bosch motor. Jag tycker dock att tidigare Boschmotor jag sett brukar vara märkta med Bosch rätt tydligt. Ser inte det på bilderna på Enzero. Skärmdumpar från Viarellis hemsida.

Den ser ut att vara väldigt lik Vento.


Vento Flash klass 1 är en sådan EU moped. Den går i 45km/h. Pris 12000 kr.

Blybatterierna gör den lite billigare än om det varit Li-ion eller LiFePo4 batterier (som normalt håller längre). Screenshot från Superbilligt.

Försäljare påstår: "Du kommer upp till 60km på en laddning." Då får du nog köra väldigt sparsamt med gasen..


Mopeden är eldriven med en 60V 2000W navmotor påstås. Men det är nog snarare maxeffekten, inte vad motorn är på nominellt. 60V x 35A = ~2100W är vad controller är max ratad till.


Batteri är som tidigare nämnts: blybatterier

Mopeden har 5st. 12Vx20A batterier.

5x1099 kr = 5495 kr.

Hjul & bromsar: Svarta 10" aluminium fälgar. Mopeden har hydraulisk skivbroms fram och trumbroms bak. (3,50-10" fram 3,50-10" bak)

Vento Flash har teleskop framgaffel samt stötdämpning bak (dubbla till skillnad mot 4-taktarvarianten som bara har 1 stötdämpare bak).

Vikt: 62 kg (vilket låter lite men men).

Övrigt: Den är godkänd för passagerare. Nedan en bild på Controller för elmotor och belysning.

Mått HxBxL 109x66,5x171cm

Total maxlast: 150kg

ZNEN Controller for PMSM, för 60V DC.	 Maxström: 35A	. Från China Dongfeng Vehicle Group?
ZNEN Controller for PMSM, för 60V DC.
Maxström: 35A
 Från China Dongfeng Vehicle Group?

Första versionerna verkar vara rostbenägena, eller så är denna körd extrem mycket i salt.

Tidig version, syns på motorn. Uttagen 2018.

Här en nyare från 2022, ser skillnad på motor.



================  =========

Några synpunkter på räckvidd:

"Min Viarelli Vincero från 2018 klarar fortfarande styvt 5 mil på en laddning om det behövs. Går ju visserligen inte fullt ut i 45 då utan 38 när den kommer under 40% så den självbegränsar sig för att nå räckvidden. Har gått 1500 mil." - P. Cssn


"Jag har en Viarelli Enzero 2018 som jag köpte beg i februari i år. Den kommer jag ca 2,5-3,0 mil med med vettig prestanda. Orken sjunker rätt så mycket efter det." - M. Schütz

Som sagt.. Superbilligt skriver om sin Vento som verkar snarlik Enzero och har 5st. 12V blybatterier (60V och 20Ah totalt): "Du kommer upp till 60km på en laddning."

"Men när jag provade så gick den ca 1,5 mil. Trodde batterierna var kass så jag köpte 5 st nya, lite större, 26,4 Ah istället för originalet som är 20Ah. Kom bara ca 2 mil!! Så det är rent ljug från tillverkaren. 

Men jag monterade i även orginalbatterierna, så nu kommer jag ca 3,5-4 mil innan den dör. 

När jag kör är det full gas, 45 km/h med 95kilos chaufför." - J. Göransson

==============  ============

Viarelli Venice Electric tror jag också har blybatterier. Här en bild på batterimätaren:

Viarelli Venice Electric Speed / Hastighetsmätare
Viarelli Venice Electric Speed / Hastighetsmätare

Nix, jag har inte fått någonting för att skriva detta..

Wednesday, 2 November 2022

Drax Superior elmoped med mittmotor!

Verkar sålt som Drax Smooth för några år sen. https://www.youtube.com/watch?v=tbyMsAJTYSY


 Drax Superior 

Moped med mittmotor! Alltså sitter det ingen motor i baknavet. Bättre komfort på grund av mindre vikt som ska fjädras i bakhjulet. Drivningen består av en rem som inte är så högljudd som om den vore kedja. Saknar dock regenerering (t.ex. vid inbromsning) verkar det som. 3kW nominell motor gör den pigg och 62Volts batteri, ca 30Ah, något batteri har 28Ah, vet ej vilket år,,, är betydligt bättre än vissa moppar som bara har 48Volts batteri. Sunra har dock 72V på vissa av sina moppar.

Olika fälgar och med eller utan enkelsving därbak?

Finns ett fälgval som är det som är snyggast! Varför skiljer sig fälgarna och vilken modell är det som har de snygga fälgarna och enkelsving?! Det kan jag i skrivandets stund inte svara på.. Vet du?

Här en bild med enkelsving och snygga fälgar (från video producerat av köpenscooter):

Vikt utan batteri är 78 kilo. Tror batteriet väger 12 kg. Så ganska behändig moppe. Dessutom ryms en integralhjälm under sadeln.

Den har dock irriterande ljud när man blinkar (för att svänga), för högljutt enligt min smak. Övrigt menar testare på att den är rapp och har snabb acceleration, vilket gör den kul att köra. Komforten ska också vara väldigt bra för att vara 12" hjul.

Snygg Drax Superior med enkelsving och skivbroms på vänster sida
Snygg Drax Superior med enkelsving och ventilerad skivbroms på vänster sida (både fram och bak)

Här en Drax superior med enkelsving bak och snygga fälgar.. Klart snygg!

==========  ===========

Utomlands verkar den heta Ecooter E2 eller E2L.


"Twisting its throttle and hearing nothing is quite disconcerting at first but the motor spools up quickly enough to reach cruising speeds of 50 to 60 km/h. Throttle response from a standstill is soft. There’s none of the sudden acceleration you experience with a regular scooter when you aggressively twist the throttle. Even if you wack it open, power builds gradually until you reach 72 km/h on a level road, just 3 km/h shy of its claimed 75 km/h top speed but I guess my weight, which is 160 lbs (I know this pandemic is making me fat), is slowing it down a bit. It also slows down a little bit going uphill but nevertheless I was still able to keep up with slower moving traffic. I managed to reach 80 km/h going downhill, though, surprising a few motorcycle riders along the way." - https://www.c-magazine.com/motorcycles/electric-scooter-review-ecooter-e2l/

Ecooter E2L specifications:

Power: 2500 watts DC motor

Torque: 32/105 NM (23.60/ 77.43 lb-ft)

Battery: 64V30Ah            

Charging time: 2.5 hours

Top speed: 75 km/h (Sport Mode) / 45 km/h (Smart Mode) 

Max range at full charge: 80 kilometers (Option for 2nd battery)

=============== Drax Superior Max ===== or ===== Ecooter E2 Max =====

Kom tillverkaren på att enkelsvingen inte höll och satte dubbelsving sen??

Nedan de mindre fina fälgarna / hjulen med dubbla dämpare bak.. Inte lika snyggt alls. Finns det en Max version och tidigare bara en Drax Superior? Om du vet kommentera gärna.

Här sitter skivbromsen på höger sida av mopeden, plus dubbla svingarmar bak, och dubbla bakdämpare. Och tyvärr fulare fälgar än de silvriga ovan. Bild från MC-butiken säljes annons.

Nedan ser ut att vara liknande..

En annan fördel med Drax Superior är att, i och med att bakhjulet inte är själva motorn, att man kan ha en extra fälg så att man enkelt kan skifta mellan sommar- och vinterdäck. Lite jobbigt att behöva plocka loss motorn för att byta däck två gånger om året, annars.


Den påminner en del om Gogoro 2.
Fast här ser ut att vara kedja istället för rem. På bilden nedan, men tittar man på deras hemsida skriver dom: "ULTRA-SMOOTH RIDE. Equipped with carbon belt for silent comfort. Don’t worry about maintenance and enjoy your ride."
För mer info kolla in deras hemsida.
Gogoro 2 Series.


Coolt med sidofäste för skateboard!

Även Horwin Ek3 har någorlunda liknande drag men med kedja.

==============  =============
Nej, jag har inte fått någon kompensation för att skriva det här.


How to derestrict Niu MQI+ and NQI Sport

 How to derestrict Niu MQI+ and NQI Sport

De-restriction Procedure

Scooters arrive in less than 2hp and less than 30 mph configuration. For full speed, full power, perform the following de-restriction procedure.

1) Hold the Green Start Button while the scooter is OFF.
2) Use H1 Controller or key to turn the scooter ON.
3) Immediately pull the right brake lever and hold for 3 seconds, then release brake lever and the green start button at the same time.

4) Press the Green Start button for 10 seconds.
5) Release the Green Start button and pull the brake lever for 1 second.
= Max speed unlocking sequence completed.

Or try this variant:

1) Turn key to OFF.
2) Press Green Start button and pull front brake lever at the same time.
3) Continue to hold lever and button in, and now turn the key to "ON".
4) Once the key is ON, Hold the START button and Front brake lever at the same time for 3 seconds, then release both simultaneously.
5)With the key still on, press the green start button for 10 seconds, then release.
6) With the key still on, press the Front Brake lever for 1 second and then release.
7) Turn key to OFF.
8) Remove key.
9) You are now unlocked and ready to start riding.


To lock the speed again (turn speed limit on):  Do the same process to go back restricted speed.

Apparently it does not work on Niu MQI GT... If you know how to derestrict please comment.




Source: https://www.youtube.com/watch?v=isfL_ocGlKg